top of page
  • תמונת הסופר/תדניאל שחר

כיצד יכולה החונכות לתרום לילד שלי? הורים רבים שואלים והחלטתי לענות

עודכן: 28 בספט׳ 2021

"כיצד יכולה החונכות לתרום לילד שלי?" זו שאלה שהורים רבים מפנים אליי, מנסים להבין האם הם הולכים לשלם למישהו שיהיה חבר של הילד שלהם.

תחום החונכות בארץ היה, ועודו - עד כניסתה של "לב למען הצלחה" לתודעה הישראלית - עיסוק הנעשה כמשרת סטודנטים או דרך התנדבות בזמן הפנוי. משום כך, החונכות נעשתה באופן חובבני, חסרת מטרות או כישורים מקצועיים, ובקרב הציבור הצטיירה התמונה לפיה החונכות היא רק חברות פשוטה ותו לא, מעין מפגש של 'פעם ב' המזכיר בייביסיטינג.

"לב למען הצלחה" פורצת דרך משום שהיא יוצרת תדמית חדשה לתחום החונכות. כמובן, היא גם חברות במקורה, אך כעת היא הרבה מעבר לזה. החונכות בגישתי מעניקה לילד חבר מבוגר נאמן המהווה גם מודל לחיקוי ומטפח אפשרויות.

מה הכוונה? ובכן, תפקיד החונך כמודל לחיקוי משמעו להתנהג, לחשוב ולפעול כאדם המשקף את מהות ה"אנרגיה האנושית": לתת לאחרים לפני שאתה לוקח, לעזור לאדם המתקשה במקום לדרוך על פצעיו כדי לרומם את מעמדך, להתאים את העולם להשקפתך במקום לאמץ השקפה זרה של אחרים שאינה נוחה לך, לפרוץ נורמות "צפי" מגבילות (בנים לובשים כחול, בנות לובשות ורוד) תוך שימור נורמות "סדר" (לקום באוטובוס בשביל אדם זקן למען בטיחותו). דוגמה נוספת היא חשיבה בקול רם של החונך, כך שהילד ישמע וילמד באופן אקטיבי כיצד שיקולים נלקחים בחשבון, כיצד מנהלים משא ומתן ואיך מקבלים החלטות בריאות המתחשבות גם בי וגם בסביבה שלי.

תפקיד החונך כמטפח האפשרויות משמעו לחשוף את הילד לכמה שיותר חוויות חדשות - בין אם הן קלות או קשות (כמובן מותאמות גיל ומצב אישי) - וללמד אותו לנהל את הקושי "בלייב" בצורה מקדמת תוך פתרון בעיות במסגרת האפשרי לו. למשל - ההבנה כי הלחץ מאפשר לי לעשות ריבוי-פעולות ע"י כך שהוא מחדיר בי אדרנלין ומעורר את גופי ומוחי. או ההבנה כי פחד חברתי בסך הכול בא לאותת לי לשמור על עצמי ולהתקרב לאנשים שבקרבתם אני מרגיש מועצם, תוך התרחקות מהאנשים שמחלישים אותי. למעשה, הילד לומד שלרגשות השליליים יש לגיטימציה להתקיים, ושהם חברים טובים לא פחות מאשר הרגשות החיוביים. שהרי יש סיבה ששני סוגי הרגשות הללו מתקיימים בתוכנו.

וכן, כמובן, בל נשכח את התפקיד השלישי שאיתו פתחנו - חבר מבוגר נאמן. זה לא סתם "לשלם על חבר לילד שלי", זה לשים את אמונך באדם מבוגר בעל נסיון בקשיים אישיים וחברתיים, שידע לפקח על הסיטואציות שהילד שלך נמצא בהן ולעשות זאת בגובה העיניים. זה להיות לטובתו של הילד, סובייקטיבי למענו, ולעזור לו להתגבר ולהתבגר תוך שמירה על האג'נדה שלו ועל עקרונותיו. כן, בין השאר, זה גם אומר פשוט לעשות כיף עם הילד שלך כדי להראות לו שיש מישהו שמוקדש כל כולו רק בשבילו. הרי ההורה עסוק מפה ועד הודעה חדשה בעבודה, סידורים, ג'אגלינג בין משימות הבית השונות - וקשוח לתת שעתיים שלמות אך ורק לילד בלי שום הסחת דעת אחרת. מה גם שישנו יתרון לאדם מבוגר שאינו ההורה, משום שההורה שיפוטי ונמצא כל היום עם הילד - זאת לעומת מישהו מבחוץ שכל סודותיו וקשייו של הילד שמורים ועוזבים יחד איתו, עד לפעם הבאה בה יפגשו וימשיכו להתמודד, יחד.

אז אני כאן כדי לתת לילדים שלכם את #הלב שלי, #למען_ההצלחה שלהם. מעוניינים בשביל הילדים שלכם? מכירים מישהו שזה ממש יכול להועיל לו? אפשר להגיע למשרד החונכות שלי בחריש, או שאוכל להגיע עד לחדר ילדכם. דברו איתי או הפנו אליי: 0545420148

באהבה גדולה, דניאל שחר - מייסד גישת החונכות "לב למען הצלחה". דניאל שחר - הדרכה. הרצאה. השראה


תמונה של אגודל עושה לייק מול רקע כתום וליד הלוגו של החונכות

4 צפיות0 תגובות
bottom of page