top of page
  • תמונת הסופר/תדניאל שחר

איך יוצרים שיפור בהקשבה דרך משחק הסוכריות המגעילות?

עודכן: 28 בספט׳ 2021

איך יוצרים שיפור בהקשבה דרך משחק הסוכריות המגעילות? נשמע הבדל של שמיים וארץ, נכון? האמת היא שהטעם עד עכשיו לא עבר לי, אבל זו הייתה חוויה מצחיקה ומהנה בטירוף.

אז ככה. בגישת החונכות שלי, "לב למען הצלחה", אני מנסה לאתר את הדבר הזה שהחניך מתקשה בו, הערך שחסר לו, וליצור אותו מחדש בצורה כמה שיותר חיובית, יצירתית ומשמעותית עבורו. והפעם - זו הייתה הקשבה.

אבל זה נשמע מוזר, לא? מה הקשר בין סוכריות גומי מגעילות לבין היכולת להיות קשוב? מבין אתכם, ועם זאת, יש פה קאטץ'.

כשאנחנו חושבים על הקשבה, המחשבה הראשונה שעולה לנו בראש היא לבקש מהאחר לא להתפרץ לדברינו. לפעמים זה עובד, לפעמים פחות, אבל במקרה של ילדים פעמים רבות דרושים מעשים ולא מילים. זה כמו שכדי לרכז את הילדים בכיתה, המורה יהיה הרבה יותר יעיל אילו יצור מעין הסכם קולי עם התלמידים שמחזיר אותם לשקט, משהו מהנה ומצחיק שכזה, במקום לבקש מהם במילים בפעם האלף ואחת: "בבקשה תהיו בשקט."

הקשבה לא תמיד חייבת להילמד בצורה של סתימת פה. במקום זאת, היא יכולה להילמד דרך ריכוז בדבר מסוים שהילד אוהב, גם אם זה מאפשר לו לדבר כמה שהוא רוצה. סוכריות הגומי המגעילות, למשל, דרשו שניות רבות של שקט מכל אחד מאיתנו - גם ממני וגם מן החניך - לקחת מספר רגעים ולהתפלל בלב שלא קיבלנו את הטעם המגעיל. זו הקשבה, במלוא מובן המילה. ואז, כאשר הכנסנו לפה את הסוכריה, נדרשנו לעוד מספר שניות של ריכוז כדי להבין האם משאלתנו התגשמה. ולאחר מכן, בין אם קיבלנו טעם מגעיל או טעים, התרפקנו על עוד כמה שניות רק בשביל לשחזר כוחות עד לסוכריה הבאה.

מפה לשם, בין סוכריה לסוכריה ולאורך רבות מהן, יצא שגייסנו ריכוז ולמדנו הקשבה עצמית, אזרנו כוחות מנטליים ופיתחנו שקט פנימי, רק מלשחק במשחק שרבים שאינם מכירים את רזי החונכות היו אולי שואלים בקול רם: "יופי אז הם עשו כיף, אבל איפה הערכים פה?" כן - מעל שעה של ריכוז רצוף ושזור בהנאה!

חברים וחברות, הקסם של גישת החונכות החדשנית שלי "לב למען הצלחה", טמון ביכולת לקחת משהו מאתגר וליצור אותו מחדש באופן מהנה, כך שהילד יגלה מודעות לקושי ויפתח מערכת יחסים חיובית איתו, יראה רצון לשיתוף פעולה בקשר שלו איתי עקב האמון שנוצר בינינו - וכתוצאה מאלו ימצא את האמת הייחודית שלו להתמודד עם הקשיים.

כך התמודדתי כל חיי ולכן כך פיתחתי את גישתי, וזו המנטרה שאני מנחיל לחניכיי: "הקושי יכול להיות מנוע להצלחה, ולא כזה המונע אותה." תתנו לי ולילד סוכריה? אני כבר אדע להפוך אותה למנוע ההצלחה החזק ביותר עבורו. That's my thing. דניאל שחר - הדרכה. הרצאה. השראה #לב_למען_הצלחה


ממתק הסוכריות המגעילות מונח על ספסל פארק ירוק

19 צפיות0 תגובות
bottom of page