top of page
  • תמונת הסופר/תדניאל שחר

תועלות החונכות - מה מרוויחים החונך והחניך ממערכת יחסים זו?

עודכן: 28 בספט׳ 2021

התועלות בחונכות, פוסט שממש שווה לכם לקרוא! מערכת היחסים של החונכות נושאת פירות רבים, הן בשביל החניך והן בשביל החונך. אני רוצה לשתף אתכם בתועלות שבחונכות, שנשארות עם הילד לאורך חייו גם לאחר תום מערכת היחסים.


*תועלות עבור הילד*

-מערכות יחסים חזקות יותר: ילד שבונה מערכת יחסים עם חונך לומד כיצד לעבוד במסגרת בריאה, לקבל גבולות ולבנות קשר דינאמי. על-ידי בילוי עם מבוגר שאינו קשור למשפחה, הילד משפר את התקשורת שלו ואת יכולותיו הבין-אישיות – אשר עוזרות לבניית מערכות יחסים נוספות בילדותו ואף בבגרותו.

-דימוי עצמי ובטחון גבוהים יותר: ילדים רבים נאבקים כדי לשמור על הערכה עצמית גבוהה ולחוש אמונה ובטחון במיומנויות שלהם. מערכת יחסים חונכת טובה יכולה לעזור לילד לראות את עצמו באור חיובי יותר ולזהות את החוזקות וההישגים שלו. את הדימוי העצמי החדש והבטחון שגילה ביכולותיו, יישא הילד הלאה אל בית הספר ומחוצה לו.

-סיכוי מופחת להתמכרויות: מחקרים הוכיחו כי ילדים הנמצאים בחונכות, הסבירות שישתמשו באלכוהול או סמים בשלב מאוחר יותר – פוחתת משמעותית. זאת הודות למערכת היחסים הנבנית עם החונך, אשר עוזרת להם להימנע מהתנהגות מסכנת חיים ומרחיקה מהשפעות שליליות בכך שהחונך עצמו מהווה השפעה חיובית ומודל לחיקוי עבור הילד. כך הילד מסוגל להישאר ממוקד יותר בפעילויות שעושות לו טוב, שמעלות את תחושת השייכות החברתית שלו ומעלות מוטיבציה ללמידה בבית-הספר, ובסופו של דבר שיפור ההתנהגות במסגרת הלימודים ובבית.

-בחירות בריאות יותר באיכות החיים: ילד שזקוק לחונך הוא ילד שפעמים רבות צריך הכוונה והדרכה רגשיים, כאלו שאינו מסוגל לקבל מן ההורה עקב היותו עסוק בעבודה, בבית ובמטלות אחרות. בעבודה עם החונך, הילד מקבל עצות מניסיון חייו של אדם מבוגר ממנו, שעבר דבר או שניים בחייו, ויכול לעזור לו בפתרון בעיות ובקבלת החלטות אשר ישפרו את איכות חייו ויעלו את תחושת האושר הכללית שלו. ההחלטות הללו עלולות להיות כל כך קריטיות עבור הילד, כך שיהוו תפנית ואבן דרך גדולה בבניית זהותו, כגון באילו מקצועות ירצה לעסוק בחייו, אילו תחביבים ירצה לפתח והיכן למקד את האנרגיות שלו, כיצד לנהל סדר עדיפויות בריא שיאפשר ניהול זמן ומשאבים הנכונים עבורו, איך ניתן לעבוד באופן יעיל תחת לחץ, כיצד מתמודדים עם פחדים בדרך מקדמת וכיוצא באלו.


*תועלות עבור החונך*

-הגשמה עצמית: באמצעות עבודה עם הילד, החונך מקבל תחושה של סיפוק וזוכה לממש מטרה נעלה, כך מוענקת לו הרגשה של עזרה לזולת, חוסר-אנוכיות ועומק בחייו, יחד עם השתכרות מכבדת שמשמשת כתמריץ להמשיך ולהשקיע.

-הערכה עצמית גבוהה: לא רק הילד זוכה להעלאת הדימוי העצמי שלו. גם החונך, שלו משמעות גדולה בחייו של הילד, מרגיש נחוץ יותר ובעל תפקיד חשוב, מה שתורם לו לראות את עצמו באור חיובי ומעצים ולחזק את היכולות האישיות שלו.

-קשרים חדשים: כחלק מתפקידו, נדרש החונך לדבר עם גורמים מקצועיים נוספים בחייו של הילד. בעקבות זאת, מפתח החונך מערכות יחסים חדשות עם אותם גורמים, שיכולים להובילו לחניכת ילדים נוספים ולהפצת שמו מפה לאוזן, כמו גם שיתופי פעולה מקצועיים שבהם כל הצדדים מרוויחים.

-יכולות בין-אישיות משופרות: בניית מערכת יחסים יציבה ואכפתית עם החניך, מאפשרת לחונך ללמוד סבלנות, תושייה, פתרון קונפליקטים ונתינת אהבה. כך החונך לומד לתקשר טוב יותר עם בני אדם על-ידי הפיכתו ליצור אנושי וחברתי יותר, לא רק עם ילדים אלא גם עם מבוגרים. כמו כן לומד החונך לכבד את גבולותיו של הילד, לבנות אמון וליצור קשרים ארוכי-טווח. כל אלו הן מיומנויות שיתרמו לחונך גם הלאה, במערכות יחסים עם המשפחה, עם חברים ועם קולגות.

-פרספקטיבה ופרופורציה: בעבודתו לצד החניך, לומד החונך לגייס לעצמו פרספקטיבה חדשה, כזו אשר רואה את הילד מלמטה ולא מלמעלה, לחוות את הקשיים לצדו ולמצוא פתרונות יחד איתו. הודות לכך, החונך מקבל פרופורציות חדשות שלא הכיר קודם לכן – שכן כל ילד הוא עולם ויכול ללמדו משהו חדש – והוא לומד להעריך את החיים טוב יותר, לגלות חסרונות ויתרונות בחייו האישיים בצורה מדויקת יותר ולהתמקד בעשייה חיובית ומאושרת יותר.


אז כעת כולנו מבינים מהי המשמעות הכל-כך עמוקה בחונכות, גם עבור החניך וגם עבור החונך. גם הילד וגם המבוגר יכולים ללמוד אחד מהשני וביחד, וליצור מערכת יחסים ארוכת-טווח שתניב פירות רבים לשניהם. אם אתם עדיין מתלבטים האם החונכות מתאימה לילדיכם, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר ואשמח לענות לכם על כל שאלה באהבה גדולה.

דניאל שחר, מייסד גישת "לב למען הצלחה": רמה חדשה של מקצוענות בחונכות. #לב_למען_הצלחה דניאל שחר - הדרכה. הרצאה. השראה


דניאל שחר במרפסת ביתו מחייך וקורץ ועושה אגודלים עם שתי הידיים

5 צפיות0 תגובות
bottom of page