top of page
  • תמונת הסופר/תדניאל שחר

10 דפוסי פעולה של הורים המעורבים בחיי הילדים שלהם

עודכן: 31 בינו׳



מעורבות ההורים בחייהם של ילדים ונוער הוכחה לא פעם כמפחיתה את הסיכון להתנהגויות מסוכנות ולא מקדמות כמו אלכוהול, עישון וסמים.


מחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה גילה כי להורים שמבססים את הסמכות ההורית שלהם על-ידי נקיטת גישה חיובית, פרקטית ודמוקרטית יותר לגידול ילדיהם - יש לא רק יחסים טובים יותר איתם, אלא הם גם הפחיתו את הסיכון של הילדים לפגוע בעצמם באמצעות אותן התנהגויות לא בריאות.


לכן, בבלוג-פוסט של היום, אשתף אתכם 10 פעולות או התנהגויות של ההורים המעורבים מתוך המחקר, הקשורים לירידה בסיכון לשימוש בסמים ובאלכוהול.


אז אם אתם שואפים להיות הורים מעורבים יותר בחיי המתבגרים הצעירים שלכם ולהפחית התנהגויות מסוכנות - אלו הם דפוסי הפעולה הנפוצים ביותר שעליכם לאמץ!


 

1. הורים שציפו מהמתבגר שלהם לעדכן אותם לאן הוא הולך בערבים ובסופי שבוע - זה מראה למתבגרים שאכפת לכם מהם וממה שקורה איתם, ושיש מי שמחכה להם בבית ודואג להנאתם וגם לשלומם. המתבגרים שלכם צריכים אתכם ואת המעורבות שלכם, גם אם הם מתחילים להתרחק מכם ולהתקרב יותר לבני גילם. זכרו כמובן את ההבדל שבין "התערבות" לבין "מעורבות". להיות מעורבים זה חשוב ומשמעותי ביותר, אבל להתערב יתר על המידה רק יצור ריחוק מהמתבגר שלכם ויעורר אצלו רצון למרוד יותר ולהתנגד לכם. תשמרו על האיזון הדרוש כדי לפרגן לבילויים מצד אחד, אבל גם להיות אחראיים ולשמור עליהם מצד שני.

2. הורים שהבהירו שהם יהיו מאוד לא מרוצים אם הנער שלהם ינסה התנהגויות מסוכנות - הצבת גבולות היא תחום חשוב שנשאר הרבה פעמים כתחום אפור אצל המון הורים, מה שיוצר מצב מבלבל לילד שבו הוא לא לחלוטין מבין איפה עובר הקו האדום - מה שיוצר פרצה לבדיקת גבולות שלפעמים יכולה להיות קיצונית עד כדי התנהגויות מסוכנות כמו עישון, שתיית אלכוהול והתנסות בסמים. זה מסוכן על אחת כמה וכמה כשמדובר בהתנסויות מסוכנות כאלו בגילאים צעירים, שבהם החשיבה הרציונלית וההגיונית של הילד עדיין לא מספיק מלוטשות והאונה הקדמית במוח שאחראית על האזורים הללו עדיין לא מפותחת ובשלה כדי להבין את ההשלכות של מה שהם מתנסים בו. אז חשוב שתהיו ברורים כשמש לגבי מה מקובל ולא מקובל בחינוך שלכם, ושלא תשאירו ספק מבלבל לכל ההתנסויות המסוכנות למיניהן. ודבר נוסף, זה קריטי שתשמרו על חזית אחידה שבה אמא ואבא שניהם עומדים על אותם העקרונות, ואין דבר כזה לפנות לאמא אם אבא לא מסכים או להפך. כמו שאתם יודעים לפרגן לדברים החיוביים שהמתבגר שלכם יכול לעשות, תהיו מאוד ברורים לגבי מה שאתם לא בעדו.

3. כל פרק זמן מסוים, לאחר הלימודים או בסופי השבוע, ההורים יודעים היכן נמצא הילד - זאת אומרת שההורים ווידאו איפה הילד שלהם נמצא ושהוא בטוב. ולא חייבים להתקשר או "לנג'ס", מספיק רק לסמס ולבדוק איתם שהכול בסדר. זכרו מה שלמדנו בסעיף 1 - תהיו מעורבים, לא מתערבים.

4. הורים שהיו במעקב אחר מה שהמתבגר צופה בטלוויזיה - שוב, לא צריכים מה שנקרא "לשבת על הווריד" של הילד שלכם, אבל כן לשים לב מדי פעם ולראות שהוא לא נחשף לתוכן שאינו תואם לגילו, כזה שעשוי לעורר לו סיוטים בלילה או להציג בפניו תוכן לא תואם גיל, פורנוגרפי או אלים באופן קיצוני.

5. הורים שמודעים מאוד למצבו של הילד שלהם בבית הספר ופועלים לשם כך - מכירים את ההורים האלו שאפילו היום, עם "מערכת משוב" שמגישה להם את המטלות של הילד מבית הספר ישירות עד למחשב בבית, עדיין לא מעורבים ולא לוקחים חלק בסדר היום של הילד, בזמני הכנת שיעורי הבית ובלמידה למבחנים? יופי - אז אל תהיו אלו. שמרו את הילד שלכם על דרך הישר כחלק מחוקי הבית, וזכרו: מחויבויות באות לפני מותרויות.

6. הורים שבודקים בעקביות את השימוש באינטרנט - האם יש סיכוי שהילד שלכם נכנס לאתרים פורנוגרפיים ואתם לא מודעים לזה? האם המתבגר שלכם שמאוד אוהב כושר מסתובב באתרים שבהם מוכרים תוספים מפוקפקים שרק אלוהים יודע ממה עשויים ומי האדם שמוכר אותם? עשו לעצמכם טובה גדולה ובקרו מדי פעם בהיסטוריה של הדפדפנים במחשב, ואפילו יותר חשוב מזה - וודאו שאתם מנהלים עם המתבגר שלכם שיחות חשובות על הסכנות שבאתרים הללו.

7. המשפחה אוכלת ארוחת ערב משותפת 6-7 פעמים בשבוע - דמיינו עולם שבו כל יום, באופן קבוע ובשעה מסוימת, אתם גם מרוויחים זמן איכות עם הילדים שלכם וגם זוכים להתעדכן במצבם לטוב ולרע, ואתם גם עושים את זה על בטן מלאה כשהרבה יותר קל למתבגרים הצעירים לשתף אתכם! זמן ארוחת הערב כשכולם יחד סביב השולחן הוא זמן נהדר בדיוק בשביל זה, אז תטמיעו את ההרגל המדהים הזה ומנפו אותו כדי להיות הורים מעורבים יותר בחיי הילדים והנוער שלכם.

8. אחד ההורים תמיד בבית כאשר הילד חוזר מבית הספר - תראו, זה נושא לא פשוט וזה ברור לי. במדינת ישראל של שנת 2024 ובעולם כל כך מהיר, יקר ומלא פיתויים, הרבה פעמים צריכים זוג הורים ששניהם קרייריסטיים. יחד עם זאת, אני עדיין מאוד מאמין בכך שילד לא אמור לגדול "בלי הורים", כלומר כשהוא לא זוכה לחוות אותם במהלך היום ופוגש אותם רק בערב כשהם חוזרים מותשים מהעבודה. אני זוכר כילד שאמא שלי תמיד הייתה בבית כשהגעתי מבית הספר, או שהייתה חוזרת זמן קצר אחריי, אבל תמיד היא הייתה שם להכין לי ארוחה חמה ולשבת יחד איתי לדבר על איך עבר היום לימודית וחברתית (וכולנו יודעים שזה לא פשוט להם). מה גם שהיום אני יודע בדיעבד שזה אפשר לה להיות במעקב אחר הדברים הקריטיים שציינתי בסעיפים הקודמים, אז זה היה ללא ספק WIN-WIN לשנינו.

9. המתבגר אחראי על תרומות קבועות למשק הבית - אני בכוונה קורא לזה "תרומות" ולא "מטלות". מטלה היא דבר מייגע, מתסכל, לא כיפי ומסליד. תרומה היא דבר משמעותי, משייך, מפתח מסוגלות וממלא בגאווה. כשאתם דואגים ללמד את הילד שלכם לבצע משימות שתורמות למשק הבית, אתם גם מלמדים אותו את החשיבות של להיות חלק מהתא המשפחתי, גם מפחיתים התפנקות מיותרת, וגם מעניקים לילד שלכם כישורי חיים. החבר הכי טוב שלי עוד מילדות והאדם שהציל את חיי בגיל 13, רובי בן אליהו, תמיד חונך על-ידי הוריו להיות ילד מאוד עצמאי. אני זוכר איך בכל פעם שהייתי בא אליו, הוא היה דואג להוריד ולקפל כביסה וגם לעזור לאמא שלו קצת במטבח, ורק אחר כך התפנינו למסך.

10. הטלוויזיה לא דולקת במהלך ארוחת הערב - טוב, זה דבר שאתם בטח יודעים, אז את הפוסט של היום נסיים עם הסעיף הקליל הזה (יחסית - כי תמיד קשה יותר לבצע מלומר). ארוחה מול הטלוויזיה פוגעת לילד שלכם בתחושת השובע, מעודדת אכילת יתר, מקשרת אכילה לאמוציות חזקות וכך מובילה לאכילה רגשית שהיא מנהג רע מאוד. אכילה היא פעולה שבה מתמקדים באוכל ולא במסך, וחשוב להטמיע את ההרגל הזה לילדים מגיל כמה שיותר צעיר. ניתן להרגיל אותם לכך במסגרת הארוחה המשפחתית היומית שציינתי בסעיף 7, וכך גם תרוויחו זמן מצוין לדבר עם הילד שלכם על היום שלו, על המשימות שלו, על השאיפות שלו - ולהפוך להורים מעורבים בחייו שמעצימים אותו הרבה יותר!


 

להרשמה של בן או בת ה-8 עד 13 שלכם לתהליך הליווי שלי,

בקרו בקישור הבא ותדאגו שאתם קוראים מהתחלה ועד הסוף:

אוהב, דניאל שחר.

74 צפיות0 תגובות
bottom of page